MØD MGK’ERNE



 

Kristian Vissing

Hovedfag: Rytmisk trommer
Bosat i Aarhus

 

 

 

Hvad er dit primære mål med at gå på MGK-Ø?
For mig er MGK ikke udelukkende konservatorieforberedende. MGK pynter i sig selv på et CV, og du får et musikalsk netværk, du kan trække på i resten af dit virke som musiker. Den teoretiske og – ikke mindst – praktiske kunnen, som man får med i bagagen, er uundværlig, og det være sig ligegyldigt om du søger på lærerseminariet eller arbejder bag kassen i et supermarked resten af dine dage. Det tæller alt sammen.

Hvad fylder din hverdag ud over MGK?
MGK er ret fleksibelt, og det gør at du sagtens kan have deltidsarbejde eller gå i skole ved siden af. Jeg arbejder deltid, har band-øvere, øver selv og hygger mig med mine venner. Det er ikke nødvendigvis noget, man stresser over, så længe man har sine prioriteringer i orden.

Beskriv en typisk hverdag, hvor MGK-aktiviteter er en del af det, du laver
En typisk dag med både arbejde og MGK kunne forløbe således: Arbejde fra morgenen efterfulgt af MGK, hvor vi har en øver med fx en orgel-jazz trio. Efter den øver er der måske lige en times tid, hvor jeg sidder i vores fællesrum og hygger med mine medstuderende eller spiller noget fodbold. Derefter er der obligatorisk MGK-undervisning, fx SSB (Sang Spil & Bevægelse), det varer den næste time. Efter det kan det være, jeg tager hjem – det kan også være jeg beslutter mig for at forberede mig til hovedfag, brugsklaver eller noget af det andet, jeg har lektier i.

Beskriv din overordnede oplevelse af at gå på MGK
Jeg er glad for det. Det sociale er i top (!) og alle er søde og rare. Det er nemt at få sig nogle gode venner, og man finder hurtigt nogle folk at spille med.
Ledelsen er flinke til at imødekomme elevernes forslag til ændringer. Det samme er dine lærere, hvis du fx har et nummer, du godt kunne tænke dig at spille. Man møder velforberedt op til sin undervisning, men der er også forståelse for, hvis det har kikset en uge, og man måske har hængt lidt i bremsen.
Det bidrager alt sammen til et fedt miljø, hvor alle er i øjenhøjde. Det dur’ bare.


Camilla Overgaard

Hovedfag: Klassisk guitar
Bosat i Aarhus

 

 

Hvad er dit primære mål med at gå på MGK-Ø?
Mit primære mål med at gå på MGK-Ø er at dygtiggøre mig til at kunne bestå Det Jyske Musikkonservatoriums optagelsesprøve på enten guitar- eller AM-linjen. Samtidig har målet med at gå på MGK-Ø dog også været at få en fornemmelse af, hvorvidt en videregående uddannelse indenfor musik overhovedet var det jeg skulle – og det er det.

Hvad fylder din hverdag ud over MGK?
Udover at gå på MGK arbejder jeg i en guitarforretning, hvor jeg vejleder i køb af guitarer for professionelle såvel som nybegyndere. Jeg er rigtig glad for mit arbejde, da det giver mig en masse inspiration og erfaringer, som jeg tager med mig, når jeg selv spiller eller arbejder med musik på anden vis.

Beskriv en typisk hverdag, hvor MGK-aktiviteter er en del af det, du laver
En typisk hverdag for mig begynder med at jeg øver fra kl. 7 til 9 inden jeg tager på arbejde. Efter arbejde har jeg nogle dage MGK-fag, jeg tager til – eksempelvis Alexanderteknik eller hørelære, og herefter tager jeg hjem og øver 2-3 timer mere og er færdig ca. kl 23. Jeg har en rimelig fastlagt hverdag, fordi jeg har rigtig mange ting, jeg skal nå, men det gør mig ingenting, da jeg er glad for alt, hvad jeg laver.

Beskriv din overordnede oplevelse af at gå på MGK
Jeg er simpelthen så glad for at gå på MGK!  Både elever og lærere har et rigtig godt forhold til hinanden, og det mærker man tydeligt, når man færdes rundt omkring på Musikskolen. Desuden føler jeg mig meget privilegeret over at blive tilbudt den enestående mulighed, som MGK er.


 

Julie Kærsgaard

Hovedinstrument: Klassisk tværfløjte
Bosat i Silkeborg

Har valgt at strække MGK-studiet ud over fire år i stedet for tre.

Hvad er dit primære mål med at gå på MGK-Ø?
Den hovedsagelige grund til, at jeg går på MGK er at dygtiggøre mig på mit instrument i omgivelser, hvor jeg møder folk, der interesserer sig for det samme som mig. Jeg har erfaret, at når jeg befinder mig i et miljø, hvor alle er seriøse omkring deres musik, bliver jeg meget inspireret, og det er nemmere at koncentrere mig om at dygtiggøre mig.

Hvad fylder din hverdag ud over MGK?
Udover MGK-Ø går jeg på Silkeborg Gymnasium. Min hverdag er derfor meget presset med lektier, øvning, afleveringer og venner; men for mig handler det om at prioritere og planlægge hvornår jeg skal hvad.

Beskriv en typisk hverdag, hvor MGK-aktiviteter er en del af det, du laver
En typisk hverdag, hvor jeg skal have undervisning på MGK, kunne forløbe sådan: Jeg starter min dag på gymnasiet i Silkeborg. Efter skole tager jeg toget mod Aarhus, hvor jeg har tid til enten at lave nogle lektier eller slappe lidt af. Ofte ligger mange af mine MGK-aktiviteter på samme dag, så tog-tiden bliver mindsket en smule i løbet af ugen. Jeg har eksempelvis soloundervisning på samme dag som hørelære. Dette fungerer rigtig godt. Jeg får 45 minutters soloundervisning, for derefter har jeg en lille pause og så skal jeg til hørelæreundervisning. Efter dette ville jeg tage toget hjem igen. Klaver-undervisningen har jeg fået lagt i Silkeborg, så tog-tiden også her mindskes.

Beskriv din overordnede oplevelse af at gå på MGK
For mig har MGK været meget fleksible til at tilpasse sig mine behov. De har gjort det muligt for mig at få lagt undervisning mere samlet, så jeg kan nå det hele.

MGK afholder desuden nogle rigtig fede arrangementer og lørdagsundervisninger med relevante emner. Eksempelvis har vi haft et korprojekt, som jeg synes var rigtig godt, fordi vi på den måde stifter bekendtskab med noget musik, ud over vores hovedinstrument.