MØD MGK’ERNE



 

Lasse Damsgaard Andersen

Hovedfag: Rytmisk Saxofon

Bor i Hylke uden for Skanderborg
Har valgt at sprede MGK ud over 4 år og går nu på 3. år

 

 

Hvad er dit primære mål med at gå på MGK-Ø?
MGK er blandt andet til for at forberede unge musikere til at søge ind på konservatoriet. Det giver god mening for mig, da det er noget, jeg i hvert fald ser som en mulighed for mig. At komme ind på konservatoriet er dog ikke mit eneste formål med at gå på MGK. Udover at modtage undervisning i ting der bl.a. er relevante for kons-søgende, er undervisningen jo også total fed i sig selv uden henblik på et langsigtet mål. Man behøver ikke at vide præcist, hvad man vil med musikken. Grundlæggende handler det for mig om at fodre ens lyst til at spille musik. Man møder en masse andre dygtige unge musikere og får derigennem også muligheden for at skabe sig et bredt netværk, og man befinder sig i et kreativt miljø omgivet af søde mennesker, der vil hjælpe og inspirere én.

Hvad fylder din hverdag ud over MGK?
Jeg går samtidigt i gymnasiet i Skanderborg. Det kan være udfordrende, men MGK er i dette henblik rimelig fleksibelt og gør det bestemt muligt at have gang i andre ting ved siden af. Min tilgang bygger meget på at overveje sine prioriteter grundigt og planlægge på baggrund deraf.

Beskriv en typisk hverdag, hvor MGK-aktiviteter er en del af det, du laver?
Jeg har fået samlet meget af min MGK-undervisning på samme dag for at gøre det lettere ift. min skolegang og transporttid (jeg går på Skanderborg Gymnasium). Om tirsdagen tager jeg for eksempel i skole i Skanderborg og tager derefter toget til Aarhus og har så SSB, sammenspil og bifagsklaver med pauser lagt ind imellem fagene.

Beskriv din overordnede oplevelse af at gå på MGK?
MGK har givet mig en masse fede ting på mange forskellige fronter. Jeg får kvalificeret undervisning, som fremmer min tekniske og musikalske udvikling. Samtidigt møder jeg her også en masse andre unge mennesker, der har samme eller lignende ambitioner med musikken. Her er et rum, hvor man kan udveksle og lære sindssygt meget af hinanden blandt elever og lærere. Det er jo også her, man har mulighed for at danne nogle syge bands og finde venner, som man ender med at spille med mange år fremover.

 


 

Jonas Willaume Christoffersen

Hovedfag: Klassisk violin

Bor i Aarhus
Har valgt at sprede MGK ud over 4 år og går nu på 3. år

 

 

Hvad er dit primære mål med at gå på MGK-Ø?
Mit primære mål er at blive klar til optagelsesprøven til konservatoriet, hvor jeg vil søge ind som violinist. Jeg søger også efter bedre forståelse af musikken og personlig udvikling, både socialt of fagligt, hvilket bliver godt opfyldt.

Hvad fylder din hverdag ud over MGK?
Jeg synger i to kor, Skt. Clemens drengekor, og barbershop koret BarbAros. Jeg går i 9. klasse, og spiller i et orkester, hvor jeg sidder som koncertmester. Det er Aarhus Musikskoles orkester, der hedder Nedstrygerne.

Beskriv en typisk hverdag, hvor MGK-aktiviteter er en del af det, du laver
Jeg tager udgangspunkt i mandagen.
Denne dag indeholder det meste af at gå på MGK. Faktisk alt andet end mit hovedfag. Jeg tager i skole fra 8.15 – 14.25, hvor jeg dernæst ville tage hjem, slappe af, og så tage op på MGK. Jeg starte her med hørelære/teori, derefter går jeg ned i kælderen for at socialisere med de søde mennesker, som også går her, med mindre jeg er i færd med at øve mig, i et af de lokaler, som man kan booke. Så tager jeg til SSB, hvor vi har en fest, og slutter af med MG-Kor, som jeg selv har valgt at være med i.

Beskriv din overordnede oplevelse at gå op MGK
Jeg har det så godt på MGK. Det er fyldt med læring. Fyldt med venner. Der er næsten altid nogle at snakke med, og altid noget nyt at lære. Det hele fungerer, og det er et af de bedste tidspunkter i løbet af min uge. Der bliver også holdt, fede undervisnings-lørdage (MGK-Lørdag) og fede fester. Gode projekter og meget, meget mere.

 


 

Nadia Safwat

Hovedfag: Rytmisk trompet

Bor i Aarhus
Går på sit tredje og afsluttende år

 

 

Hvad er dit primære mål med at gå på MGK-Ø?
Da jeg søgte ind på MGK var mit primære mål så simpelt som at jeg bare elsker musik og gerne ville blive bedre til at spille. Efter at have gået der i nogle måneder og have mærket det vanvittige drive, der er når så mange dygtige, passionerede mennesker samlet ét sted, fandt jeg ud af at der var meget mere at hente på MGK end blot det at dygtiggøre sig på et instrument. I samspillet og samværet med sine medstuderende og sine lærere kan man lære at blive en bedre musiker og lige meget om man vil gå kons-vejen eller ej, så er der bare så meget at lære.

Hvad fylder din hverdag ud over MGK?
Jeg er lige startet på universitetet hvor jeg læser Antropologi. Da det er 1. semester, har jeg relativt meget undervisning, og der er meget læsestof fra gang til gang, hverdagen er oftest meget travl og det kan være svært at koordinere læsning og øvning oveni selve undervisningen. På den anden side er begge ting – både musikken og studiet – ting som jeg virkelig interesserer mig for, og det kan hjælpe at huske på det, når man står ekstra tidligt op for at øve lidt inden man skal til undervisning, eller læse lidt inden man skal til en øver.  Derudover spiller jeg i nogle forskellige bands og projekter, og det varierer meget, hvor meget det fylder i min hverdag.

Beskriv en typisk hverdag, hvor MGK-aktiviteter er en del af det, du laver?
Tirsdag er et godt eksempel: Jeg har undervisning ude på Moesgaard kl.9-12 (eller 9-15). Derefter vil jeg måske læse selv eller mødes med min studiegruppe. Derefter har jeg SSB (sang, spil og bevægelse) inde på MGK kl.15.45-16.45, hvorefter jeg har tid til en lille bid mad inden sammenspil kl.17.15. Efter sammenspil vil jeg måske øve selv eller med et band, og inden jeg går i seng prøver jeg nok liiiiige at se om jeg kan læse lidt mere.

Beskriv din overordnede oplevelse af at gå på MGK?
Som nævnt for oven er der bare et helt vildt fedt drive på mgk. Det er virkelig inspirerende at være omringet af folk, som virkelig brænder for noget, og hvis man vil, kan man virkelig dykke ned i det. I perioder (inden jeg startede på uni) har MGK nærmest været mit andet hjem. Det er et rum til fordybelse og hvor er det vanvittigt fedt, at vi har det! 🙂